Sådan stopper du et iOS app abonnement
Apple introduceret for noget tid siden muligheden for Apps kan tilbyde in-app abonnements køb, der automatisk blev fornyet i fast interval. I nogle tilfælde giver det mening, mens det i andre tilfælde bliver misbrugt. Det giver eksempelvis rimelig god mening at fx Netflix, Spotify og andre kendte udbydere har mulighed for at man nemt og enkelt kan tegne sit abonnement via sit Apple-ID. I nogle tilfælde kan det dog være lidt dyrere end at man tegner abonnement direkte ved udbyderen.
Ligeledes findes der apps, som tilbyder et VIP medlemskab eller lign for at man får adgang til mere indhold. Her kunne Sandbox Coloring som tilbyder en 7 dages prøve og her efter betaler man 69 kr i måneden for at få adgang til alt indhold. Man kan også vælge at betale 25 kr i ugen eller 339 kr i året. Til gengæld bliver der dagligt lagt nyt indhold ud, både gratis men også meget VIP som er de mere detaljeret tegninger.
Der findes dog også apps, som eneste formål er at fange folk i et abonnement til skyhøje priser. Det til dato værste tilfælde vi er blevet gjort opmærksomme på, er ColorDream – Coloring Book som fremstår som et gratis App i AppStore, det kræver dog et abonnement for at du kan bruge det. Prisen lyder på 395kr pr uge, du får dog lige 3 dages prøve periode, så du måske lige når at glemme at melde dig fra.
Skulle du ved en fejl være endt i et abonnement, som overstående kan du evt prøve at følge denne guide: Ultimative guide: Fortryd køb i AppStore/iTunes og få dine penge retur skrevet af vores gode ven af bloggen, Daniel.
Sådan administrerer du abonnementer
Hvis du læser dette på din iPhone eller iPad kan du se dine abonnementer, ved at trykke på dette link: Se mine abonnementer. Ellers kan du følge disse trin:
- Gå til Indstillinger > [dit navn] > iTunes & App Store.
- Tryk på dit Apple-id øverst på skærmen.
- Tryk på Vis Apple-id. Du skal muligvis logge ind eller bruge Touch ID.
- Tryk på Abonnementer
- Tryk på det abonnement, du vil administrere.
Herunder finder du et galleri, der beskriver overstående i billeder.
Hej.
Min datter har lige været ude for det samme, dog “kun” 389,- om ugen for
Horoscope And Astrology, Horoscope And Astrology VIP som fik tilbudt i tre dage via instagram. Hun har lige fået kontoududtog og de har trukket 4 gange 389,-. Er der slet ingen mulighed for at få de penge tilbage? Hun slettede appen under 10 minutter efter hun havde downloaded den. Jeg skrev en længere smøre under “rapporter et problem” men da jeg klikkede send stod der blot at:” Dette køb er ikke kvalificeret til en refundering.” og:”Du kan få yderligere hjælp med dette emne ved at gå til Support til abonnementer og køb.” hvor jeg endnu ikke har lykkedes i at finde hjælp.
Hej Lars
Det ikke nok at slette App’en, du skal også ind og fjerne abonnementet. Det håber jeg dog du har gjort allerede, da du har fundet vores guide.
Når du har gjort dette, vil jeg anbefale du kontakter itunes Kunservice telefonisk. Gå ind på følgende side og Scroll lidt ned på følgende link og så klik på linket under “Ønsker du at tale med en?”
https://support.apple.com/da-dk/itunes
Du skal dog lige svare på et par spørgsmål om hvad det drejer sig om, inden du får mulighed for at planlægge et opkald, hvor de ringer til dig/din datter, eller få et nummer hvor i ringer til dem med det samme, evt med lidt ventetid til følge
Artiklen medvirkede til at løse datterens problem med en betalingsabb. som havde kørt i flere måneder (78 kr pr mdr), så tak for hjælpen med at komme dette til livs. Jeg troede fejlagtigt at det var nok at slette App’en. Er det nødvendigt at tjekke iPads når man nu har slettet det på mobilen?
Hej Lars.
Jeg er glad for at høre vores guide har hjulet dig til at få stoppet abonnementet. Det desværre en udbredt misforståelse, at bare fordi man sletter app’en så stopper evt abonnement også.
Abonnementet er bundet til iTunes brugeren og ikke til enheden, så det burde ikke være nødvendigt at tjekke iPad også.
Jeg har annulleret et abonnement, men selvom abonnementet er stoppet og udløbet fremgår det stadig på abonnements siden under mit Apple id, kan man ikke få det fjernet helt?
Jeg tror ikke der muligt at fjerne fra oversigten over abonnementer, men det burde fremgå tydeligt at der er tale om et abonnement som ikke bliver fornyet automatisk længere.